Het goede en veilige gesprek

 

Een fijne werksfeer in een team of organisatie hangt sterk samen met goed werkgeverschap. De basis hiervoor is het voeren van een goed gesprek. Dit kan een gesprek zijn tussen medewerkers en leidinggevenden, maar ook tussen medewerkers en HR-professionals. Om het voeren van een goed en gelijkwaardig gesprek binnen veilige kaders te stimuleren, lanceert StAG dit project bestaande uit een webinarreeks, gespreksinstrumenten en praktische tools en tips.

Dit project helpt leidinggevenden om het goede gesprek te stimuleren en om deze vaker en op een effectieve manier te voeren. Tijdens dit gesprek gaat het dan niet alleen over het functioneren of presteren van medewerkers, maar juist ook over de zaken daaromheen die de vitaliteit en het werkplezier van medewerkers beïnvloeden. Denk aan werk-privébalans, gezondheid, mentaal welbevinden en hormonale klachten.

Gelijkwaardig, veilig en goed gesprek

Een verkennend rapport heeft de behoeften en inzet van medewerkers, HR-managers en bestuurders onderzocht rondom het goede en veilige gesprek. Lees dit rapport en krijg een antwoord op de volgende vragen:

  1. Hoe ziet goed werkgeverschap eruit en welke rol spelen bestuurders en HR-managers?
  2. Hoe waarborg je de sociale veiligheid bij goed werkgeverschap?
  3. Wat zijn de randvoorwaarden voor het goede gesprek en welke behoeften hebben werknemers en werkgevers voor het voeren van een goed gesprek?

Het rapport sluit af met een lijst met concrete hulpvragen. Deze geven je mogelijk een richting wat er nodig is rondom het goede en veilige gesprek. Je kunt ook de infographic van dit rapport bekijken.

Bloeij

De uitvoerder van dit project, Bloeij, gaat de komende periode aan de slag met het ontwikkelen van een toolkit, gespreksinstrumenten en praktische hulpmiddelen die het goede gesprek stimuleren en leidinggevenden hierbij ondersteunen. Dit doet Bloeij met oprechte aandacht en ondersteuning voor medewerkers. Want iedere medewerker is bovenal een mens. En die kunnen vroeg of laat te maken krijgen met disbalans op het werk of in hun privéleven.

Met dit project vergroot Bloeij het mentale welzijn van medewerkers, zodat zij ook in minder goede tijden de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Thuis én op het werk. Om dit te bereiken is een veilige haven belangrijk, juist ook op het werk. Het goede en veilige gesprek is daarbij van essentieel belang.

 

 

Wat kun je nog verwachten?

Binnenkort kun je webinars volgen over gesprekstechnieken en instructiefilmpjes bekijken voor het voeren van het goede gesprek. De webinars worden op verschillende momenten aangeboden voor bestuurs- en directieleden, HR-professionals en medewerkers. Houd deze pagina in de gaten voor de data en aanmeldinstructies!

Heb je vragen over dit project? Neem dan gerust contact op met projectleider Lise-Lotte Geutjes door te mailen naar L.Geutjes@caop.nl  of bel naar 06-58076791.